dinsdag 4 november 2014

De I van... Inspiratie

"Huh, maar het is vandaag toch geen maandag?"
Klopt! Dat was gisteren, maar aangezien ik de afgelopen dagen ziek ben geweest, heb ik de maandagrubriek voor een keer naar de dinsdag verplaatst. Ik voel mij nu gelukkig al weer wat beter, en wil dan ook heel graag weer praten over mijn schrijven.
Hmm... Hoe kan ik "De I van..." deze week koppelen aan schrijven? Nou, met het beantwoorden van deze vraag bijvoorbeeld:
Waar haal ik al mijn inspiratie toch vandaan?

Ik heb er niet zo heel veel moeite mee om inspiratie te vinden: Muziek, films en ook vooral boeken kunnen voor mij een grote bron van inspiratie zijn. Ik lees de laatste tijd steeds meer, in meerdere genres en ik merk dat ik daardoor echt een breder beeld krijg van wat er allemaal te lezen is in de wereld.
Er zijn zo ontzettend veel schrijfstijlen; sommigen liggen mij wel, en van andere leer ik dat ik op die manier liever niet wil schrijven, omdat ik het zelf niet fijn vind om iets op die manier te lezen. Behalve het schrijven van een auteur zelf, laat ik mij door het gehele plaatje inspireren per boek. Vind ik het schrijven met ontzettend veel details heel prettig, of wil ik liever iets te raden overhouden en daarmee ook mijn eigen creativiteit prikkelen? Wil ik mijn personages misschien ook wat vlakker houden, en de lezer laten raden wat er precies achter de acties van deze personages zit tot het eind, of wil ik dat de lezer per pagina steeds meer te weten komt over de karakters?

Er zijn zo ontzettend veel schrijf- en vertelstijlen, er is er geen één die 100% goed is. Iedereen vindt iets anders fijn, en dat idee geeft mij ontzettend veel inspiratie. Hoe krijg ik mijn verhalen zo op papier dat ik er een bepaalde doelgroep mee kan bereiken, en hoe ga ik het zo neerzetten dat ik er zelf ook tevreden mee ben? Dat zijn lekkere brainstormvragen die mij geregeld aan het denken zetten, en waarmee ik nog meer uit mijzelf probeer te halen. Zo blijf ik mijzelf hopelijk verbeteren!

Naast het feit dat ik inspiratie krijg van boeken en bepaalde auteurs, haal ik ook veel inspiratie uit muziek en films.
Een muzikaal nummer kan een bepaald gevoel of een emotie opwekken, waarmee ik precies weet hoe een personage zich op een bepaald moment kan voelen. Zodra ik dat ene specifieke liedje dan weer opzet, krijg ik direct de drive om over dat personage te gaan schrijven.
Een film kan mij met diens getoonde beelden helpen met het inspireren van scènes in mijn hoofd. Door de beelden kan ik goed zien hoe ik details beter kan benadrukken in mijn schrijven; ik gebruik de getoonde scènes dan dus niet meteen in dezelfde context als in die ene film natuurlijk, maar ik kan er wel een eigen draai aan geven om er zelf mee aan de slag te kunnen. Een film kan mij inzichten geven over scènes waarin ik misschien geheel vastloop, of over hoe ik een al geschreven scène misschien zo aan kan passen, dat het net wat beter loopt.
Het kijken van films vind ik dus behoorlijk nuttig, naast het feit dat ik het ook gewoon heerlijk vind om ontspannen naar een film te kijken; ik kan er zo ontzettend veel van leren!

"Inspiratie halen uit boeken en films voor je eigen schrijven... Maar dat is toch eigenlijk een vorm van stelen? Dan is het helemaal niet origineel meer!"
Zo zie ik het zelf niet. Ik probeer mijn eigen draai aan de scènes te geven en ik probeer het op mijn manier te vertellen. En daarnaast: Hoeveel boeken lijken er wel niet op elkaar, hoeveel films zijn er wel niet die allemaal eenzelfde onderwerp hebben, een hoofdpersonage die op een ander hoofdpersonage lijkt?
Ik geloof er zelf echt in dat men elkaar inspireert, op welke manier dan ook. Je zult het je misschien niet voor kunnen stellen van grote auteurs of filmmakers, maar het is écht waar: ze hebben allemaal hun eigen idolen, mensen tegen wie ze misschien opkijken, personen die ze dankbaar zijn voor het maken van mooie verhalen waardoor ze zelf ook geïnspireerd zijn geraakt. Allemaal personen door wie zij geprikkeld zijn of worden.
Als we echt originele verhalen zouden willen lezen of zien, zouden we zeer ver terug in de tijd moeten reizen om bij die ene, allereerste versie te komen waarop zoveel verhalen zijn geïnspireerd. En dan begint het allemaal weer van vooraf aan.

Ik kan prima schrijven met muziek op ter extra inspiratie, maar verder heb ik het dan wel het liefst helemaal stil. Zo min mogelijk afleiding om mij heen, zo min mogelijk geluid van buitenaf, zodat ik dan echt kan verdwijnen in mijn eigen verhaal en mijn personages, in mijn eigen coconnetje. Dat schrijft voor mij het best. Hoewel mensen ook zeer inspiratie-opwekkend kunnen zijn met hun gedrag en hun houding, heb ik toch liever rust om mij heen. Door mij volledig op mijn personages te focussen zonder afleiding, krijg ik vaak nog meer inspiratie om nog meer te schrijven. Gewoon, door mijn eigen denkwerk. Laat mij dan maar lekker in m'n eentje zitten hoor, geen probleem! :)

Dat ga ik zometeen dan ook weer direct doen, want ik heb wat schrijfwerk in te halen. Ik loop immers al twee dagen achter met NaNoWriMo! Maar daar lezen jullie morgen meer over in Writing Wednesday :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten