zaterdag 22 november 2014

Book Talk: Recensie - Ik Wist Het, door Chantal van Gastel

Een betoverend verhaal over liefde, vriendschap en geloven in jezelf

Mia Robbins is niet het type dat de gebaande paden bewandelt. Puur op intuïtie zegt ze haar baan in de marketing op om haar eigen bloemenwinkel te beginnen. Niet in het drukke nieuwe deel van het centrum, maar op het idyllische stationsplein dat al in haar jeugd haar hart gestolen heeft.

Mia zet alles op alles om een succes van haar winkel te maken. Maar de magie van de bloemen brengt haar meer dan ze had verwacht...

Dit was hét boek waar ik echt even van bij moest komen. Het boek is zo prachtig dat ik mij tijdens en na het lezen echt voelde alsof ik op een grote, roze wolk vol bloemen zat, met vlinders in mijn buik en fijne dingen om mij heen. Ik Wist Het is een van de mooiste en beste boeken die ik dit jaar heb gelezen, en ik zal het in de toekomst zeker nog eens lezen, om terug te keren naar Mia en de anderen!

Hoewel het verhaal uit Mia wordt verteld, krijg je door haar manier van vertellen een goed beeld van de mensen met wie zij in aanraking komt. Je hebt bijvoorbeeld Feo, de spontane "bekende", Axel, het vasthoudende en slimme type en natuurlijk Mia zelf, die een keuze krijgt tussen deze twee. Zelf is zij de vriendin en de vrouw die weet wat ze wil, ondanks het wantrouwen wat men laat doorschemeren in de gesprekken die er worden gevoerd. Ze wilt haar leven anders leven, ze wilt eindelijk gaan doen waar ze plezier in heeft, en ik heb daar echt zeer veel respect voor; daarin is zij zeker een rolmodel voor mij geworden!
Het verhaal gaat over hoop, doorzettingsvermogen en vertrouwen hebben in jezelf.
Het is in mijn ogen een typisch Chantal van Gastel-boek, al heb ik nog niet alles van haar gelezen. Haar schrijfstijl is zo fijn en mooi, en zo gedetailleerd dat je de bloemen in de winkel van Mia ruikt, de tosti's van het plein je laten watertanden en wanneer je opkijkt, verwacht je een kat die op je zit te wachten tot je je dag met hem gaat bespreken. Het verhaal is zo ontzettend herkenbaar, en tegelijkertijd zo uniek. Het is een achtbaan waarin je als lezer soms misschien schrikt van je eigen lach omdat er iets leuks gebeurd, of waarin je even een kreet slaakt bij een onverwachte twist. En nee, ik heb het ook niet helemaal droog gehouden tijdens het lezen...

Ik ben helemaal om. Chantal had al bewezen dat ze leuk kon schrijven, maar ik heb echt ontzettend veel geleerd en genoten van dit boek. De groei die zij als auteur heeft doorgemaakt vanaf Zwaar Verliefd! is zeker te zien, het verhaal trok mij volledig het boek in, maakte dat ik daar niet meer uit wilde verdwijnen. Alle personages lagen mij aan het hart en voelden levensecht, en ik verlangde naar zo'n fijn winkelplein in de buurt. Zo'n winkelplein waar je bij weg kunt dromen en zonder dat je het doorhebt tegen je ideale man kunt oplopen. Nu ik de review zo schrijf, kan ik het boek nog zo ophemelen, maar zelfs daarmee kan ik het niet omschrijven. Het boek is een parel dat een ieder voor zichzelf moet ontdekken, zelf moet lezen, om mijn gevoelens te kunnen begrijpen.

Zeker een aanrader voor de liefhebbers van chicklits en de fans van Chantal van Gastel. Voor de meest trouwe lezers heeft ze er zelfs een kleine verrassing ingestopt, wat ik niet had verwacht maar wel erg leuk vond... ;)

Het enige wat nog overblijft voor mij is die ene vraag...
Chantal, is er nog een plekje over in "Team Axel"? *zwijmel*

Uitgeverij: The House of Books