woensdag 17 september 2014

Nieuwe rubriek: Writing Wednesday!

Sinds ik vorige week over mijn plan om mijn schrijven weer eens goed op te pakken heb geschreven, - hier: Jeukende vingers en wijzende superhelden-, heb ik na zitten denken over hoe ik jullie op de hoogte zou gaan houden met mijn voortgang met mijn projecten.

Daarom presenteer ik vandaag een nieuwe rubriek op mijn blog: Writing Wednesday, een wekelijkse update over wat ik heb gedaan op schrijfgebied in die ene afgelopen week. Zoals ik heb aangegeven in bovenstaande blogpost werk ik afwisselend aan twee projecten op het moment, en het kan dus zo zijn dat ik de ene week over het ene verhaal schrijf, en de andere week over het andere.

Waar leidt dit verhaal zich heen...

"Nou Ivette, kom maar op: wat heb je de afgelopen week allemaal uitgespookt?"
Om te beginnen zal ik direct iets opbiechten: ik heb niet veel geschreven aan dit verhaal de afgelopen dagen. 
Ik héb wel een aantal woorden geschreven, zo'n 600 om precies te zijn. Niet heel veel voor een week, maar ik heb vooral werk verricht aan het plot en aan het kennismaken met mijn personages! Dat laatste is niet geheel onbelangrijk, aangezien ik hun verhaal ga vertellen en daarvoor moet ik natuurlijk wel weten met wie ik te maken heb. Het scheelt dat ik al eens eerder over deze twee hoofdpersonages heb geschreven, daarmee is de "nieuwe eerste-ontmoeting" iets gemakkelijker.
Ik ben begonnen met een (nu nog verborgen) moodboard op Pinterest voor het verhaal van Jim en Rosa, broer en zus, waarop ik plaatjes aan het verzamelen ben over alles wat te maken heeft met hun leven. Hoe zien ze eruit, waar is hun leefomgeving, welke muziek vinden ze leuk, welke andere dingen vinden ze leuk en welke ook absoluut niet, welke kledingstijl hebben ze in hun kast hangen/liggen, wie zijn hun ouders, wie zijn hun vrienden... Een heel leuke ontdekkingstocht, omdat ik al voor enkele verrassingen heb gestaan en die maakten wel dat ik op den duur enkele situaties in mijn hoofd op zag komen waar ik nog niet aan gedacht had, en die mijn personages nog niet hadden verteld.
Hierdoor word ik wel geprikkeld heb ik gemerkt, vooral met het denken "buiten de lijntjes", eens gewoon gaan typen en zien waar het verhaal zich heen laat kronkelen; wat ik heb geschreven is een begin van een scene die ik eerder niet op deze manier voor ogen had gehad, en waar ik zelf ook verbaasd over was. Ik begon gewoon met schrijven en had al een soort scenario in mijn hoofd, maar Jim gooide plotseling roet in het eten. Hmm... Kennen Jim en Rosa elkaar eigenlijk echt wel zo goed zoals zelf denken of...?

En nu is het aan mij om dit verder uit te zoeken! Ik begin Rosa in ieder geval al een beetje beter te leren kennen, mede door het moodboard als door de notities die ik al had. Ze is een groot fan van The Rasmus (dat wist ik al gelukkig) en, jullie raden het vast al, dat is de afgelopen week dus vooral mijn muziek geweest voor haar "kennismakingsrondje". Vooral de nummers "In The Shadows" en "No Fear" klonken in mijn oren via mijn koptelefoon. 
Door middel van haar favoriete muziek laat ze mij zien hoe ze over dingen denkt, en dat is fijn. Door te luisteren naar haar interesses hoop ik dat ik mij beter in kan beelden hoe zij zich voelt en daarmee haar stem duidelijk op papier te krijgen.

Ik ga deze week hard aan het werk om ook Jim beter te leren kennen. Als hij mij dit toelaat tenminste, want hij is in gedrag heel anders dan zijn zus. Dit belooft nog wat...

Of ik achter zijn geheimen kan komen, dat lezen jullie volgende week!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten