zaterdag 26 juli 2014

Book Talk: Recensie - Het Rosie Project, door Graeme Simsion

Bron: bol.com


De autistische Don Tillman doceert genetica aan de universiteit. Hij is superintelligent, kan geweldig koken en is op zoek naar een vrouw. Door zijn sociale onhandigheid is hij echter nooit verder gekomen dan een eerste date. Met behulp van een zestien pagina's tellende vragenlijst hoopt hij zijn perfecte partner te vinden.

Dan komt Rosie Jarman in zijn leven: verre van perfect, maar wel intelligent en mooi. En ze is ook op zoek naar haar biologische vader - een zoektocht waarbij Don haar misschien zou kunnen helpen. 





Om maar direct met de deur in huis te vallen: ik had stiekem wat meer van dit boek verwacht. Het kan natuurlijk zijn dat dit niet echt een boek voor mij is - al heb ik het wel met plezier gelezen -, of dat ik niet echt van dit soort humor ben. Toch zal ik het boek aanraden wanneer mensen om een ander soort boek dan andere boeken zullen vragen, want het is zeker een boek met een verhaal dat je niet zo vaak ziet.

Het onderwerp klonk interessant, de reviews waren enthousiast en ik hoorde in mijn omgeving ook verhalen van mensen die het boek echt een aanrader vonden.
Ondanks dat ik in het begin niet echt een beeld kon vormen waar dit verhaal nu precies heen zou gaan, en ik het lastig vond om door te lezen op bepaalde punten, ging ik toch door.
Gelukkig maar, want toen Rosie in beeld kwam, werd het verhaal leuker. Het werd spontaner en tegelijkertijd ook mysterieuzer; zouden Don en zij samen de vader van Rosie kunnen vinden? Wie zou het eigenlijk zijn? En wie ís Rosie eigenlijk?
Het is een origineel liefdesverhaal, over een man die alles tot op de minuut plant, die niet goed weet hoe hij zich het beste kan uiten en zich niet altijd goed kan inleven in de ander, mede door zijn autisme, en een vrouw die door omstandigheden graag wilt weten wie haar vader is. Zij neemt geen blad voor de mond, houdt geen rekening met strakke planningen, kan zich wel goed uiten voor haar doen en is dus de totaal omgekeerde versie van Don zelf.
En toch is er een chemie tussen de twee karakters, waardoor ik toch bleef lezen. Stiekem wilde ik natuurlijk ook weten wie de vader was, maar ik wilde ook weten of ze uiteindelijk toch bij elkaar zouden horen, Don en Rosie dus.

Dat het niet altijd makkelijk is om met iemand af te spreken die er een superstrak rooster op nahoudt en alles op zijn manier wilt doen, dat spat van de bladzijdes. Dat het ook niet makkelijk is om dat rooster zomaar om te gooien zonder je er schuldig over te voelen en bang te zijn om je gehele dagindeling in de war te laten schoppen, zie je ook steeds weer terugkomen.
Er zaten wel wat te-verwachten-situaties en ietwat langdradige stukken in, waardoor ik het lezen soms "saaier" vond. Misschien is dit gewoon een kwestie van smaak en vinden andere mensen dit juist geweldig! Voor mij duurde het alleen net even te lang voor we echt bij de eindconclusie kwamen van het verhaal.

Maar gelukkig was het personage van Rosie meer dan interessant genoeg om toch te genieten van dit boek!

*Gelezen met de VakantieBieb-app* Uitgeverij: Luitingh Sijthoff
ISBN: 9789021808710

Geen opmerkingen:

Een reactie posten