vrijdag 23 mei 2014

Book Talk: Recensie - Project Persefone: Het experiment, door Michelle Gagnon

Noa wordt wakker op een geïmproviseerde operatietafel met een vers litteken op haar borst en heeft geen idee hoe ze daar is terechtgekomen. Ze zet het op het lopen en kan ternauwernood ontsnappen...

Als Peter door de dossiermappen van zijn vader snuffelt, vindt hij een map over Project Persefone. Hij besluit meer informatie te zoeken op internet en vlak daarna wordt zijn deur ingetrapt door een groep onbekende mannen...

Noa en Peter zijn beide begenadigd hacker en besluiten hun skills te bundelen om erachter te komen wat er aan de hand is. Ze raken verstrikt in een web van multinationals, medische experimenten, straatkinderen en corruptie. Ze moeten alles op alles zetten om het gruwelijke geheim te ontrafelen en om in leven te blijven.

Noa slaat op de vlucht als zij wakker is geworden in een ziekenhuis dat alles behalve een ziekenhuis blijkt te zijn. Er lopen bewakers rond en zij doen er alles aan om haar binnen te houden. Toch weet ze te ontsnappen en probeert uit alle macht te herinneren wat er is gebeurd vóórdat ze in dit "ziekenhuis" belandde.
Alleen laat haar geheugen haar hier in de steek en blijft ze vol vragen zitten: Wie heeft haar op deze manier toegetakeld? Hebben haar nieuwe gedragingen hier soms ook iets mee te maken? En wie is die anonieme hacker die haar continu in de gaten lijkt te houden?
Dan heb je ook nog Peter, die na een speurtocht op internet wordt overvallen door een groep mannen die hij niet kent, maar die alles van zijn ouders lijken te weten. Wie zijn deze mannen? En hoe weten ze elke keer weer waar hij zit en jagen ze hem continu op? Als hij een bericht verstuurt naar een medehacker en dit Noa blijkt te zijn, proberen ze alles op alles te zetten om achter deze mysteries te komen, al hadden ze op den duur misschien liever gehad dat ze nooit zo ver in dit wereldje terecht waren gekomen...

Een waarschuwing voor je aan dit boek begint: het zal je tijd wegvreten! Het zal continu om je aandacht vragen en je overal proberen te storen.
Ik heb genoten van elk woord in dit ontzettend spannende boek. Okee, dit is niet helemaal waar, want er was een stukje waar ik juist helemaal niet zo van genoot, maar daar kan ik op dit moment niets over kwijt. Misschien dat mensen die dit boek al hebben gelezen weten over welk stuk ik het heb, maar ik moest echt even slikken... Het verraste mij in ieder geval wel!

Nu ik het daar toch over heb: Dit boek zit vol met plotwendingen en kruisingen, waarbij je als lezer soms niet meer weet welke kant de auteur nu precies op wilt. Ik ben diverse keren echt verrast, omdat ik soms al precies dacht te weten hoe het nu allemaal in elkaar zou zitten, maar het bleek toch totaal anders. Een wilde rit in de boekenachtbaan, waar ik het liefst niet meer uit wilde stappen maar nog een keer een rondje wilde, nog een keer en nog een keer!

Het mooie aan dit boek vond ik dat Noa en Peter eigenlijk best op elkaar lijken, al denken ze zelf dat ze elkaars tegenpolen zijn. Noa komt van de straat, na jaren van pleeggezin naar pleeggezin te zijn verhuisd en is een harde tante, die gewoon zegt waar het op staat. Peter heeft thuis alles wat zijn hartje begeert, maar draagt toch ook een donker gevoel met zich mee, waar niemand eigenlijk echt iets van af weet. Omdat ze er niet over willen praten, of omdat hij steeds weer een masker opzet, zodat men er ook niet naar gaat vragen.
Juist daarom groeien Noa en Peter naar elkaar toe en dat is mooi om te zien.
Ook het hele verhaal over het hacken vond ik leuk om te lezen, het is weer eens iets anders dan fantasy en magische krachten. Het lijkt of je met Noa en Peter over de schouders meekijkt, de wereld van computers induikt om samen met hen dat geheim te ontrafelen en daarmee stukje bij beetje steeds meer over hun leven te weten komt.

Een fijne (jeugd)thriller die je op het puntje van je stoel laat zitten en je niet meer met rust laat, tot je het uit hebt. En het eerste deel in een trilogie, dus er staat nog heel wat te gebeuren, denk ik!


Uitgeverij: Blossom Books
ISBN: 9789020679663

Geen opmerkingen:

Een reactie posten