dinsdag 29 april 2014

Book Talk: Recensie - Zwaar Verliefd!, door Chantal van Gastel


'Eigenlijk zijn mijn vriendinnen en ik net Sex & the City. Al heb ik in geen tijden seks gehad. En die stad waarin ik woon is ook niet echt New York of zo. Sommigen zouden het misschien een dorp noemen. We zijn trouwens ook maar met z'n drieën, maar ik weeg in mijn eentje wel net zoveel als Carrie en Samantha bij elkaar. Dat compenseert die ontbrekende vierde vriendin dan weer wel.'

Aan het woord is Isa, een jonge dierenarts die worstelt met haar gewicht, haar werk en de liefde. Helemaal nu ze als een blok is gevallen voor Ruben, de ontzettend aantrekkelijke eigenaar van een labrador waar ze een levensreddende actie bij heeft uitgevoerd. Maar hoe zorgt ze er nou voor dat hij net zo gek op haar wordt als op zijn hond?



Isa is een jonge meid, met een fijne baan als dierenarts (al is het af en toe ook heel zielig), en piekert over haar gewicht. Ze grijpt te snel naar allemaal lekkere dingen om te eten, en zet daar spontaan een punt achter wanneer ze de baas van labrador Bo leert kennen: de leuke, knappe, sexy Ruben. Ze gaat fanatiek sporten, probeert zoveel mogelijk op haar eten te letten en raakt in de war door de woorden en blikken van Ruben. Het kan toch niet waar zijn dat zo'n aantrekkelijke jongen haar ook leuk vindt? Zij is helemaal zijn type niet! Naast hem hoort een zelfverzekerde, dunne, blonde stoot te lopen, niet zo'n dikke meid als zijzelf.
Of moet ze naar de mensen in haar omgeving luisteren en eens geloven dat iemand haar echt leuk kan vinden, gewoon om wie ze is?

Ja, als ik er eens over nadenk... Volgens mij is dit de allereerste chicklit die ik heb gelezen! Omdat ik dit jaar meer wil ontdekken uit andere genres en mijn zusje dit boek toestak (zij had hem net weer herlezen), besloot ik dit boek ook eens te lezen. En guess what? Ik vond het nog leuk ook!
Ik heb toch een beetje dat beeld van chicklits van dat ze "te voorspelbaar, te cheesy, niet iets voor mij" zijn, en ondanks dat ik af en toe stiekem dit soort gedachten wel heb gehad - "Dit gebeurt alleen in boeken... en straks gaat vast... Ja hoor!" -, toch heb ik dit boek met plezier gelezen.
Het is luchtig, af en toe wilde ik gewoon direct doorlezen omdat ik wilde weten hoe dingen zouden aflopen en er zit leuke humor in. En niet te vergeten de herkenbare dingen uit het leven! Je gaat mee met Isa naar de sportschool, waar ze zich ontzettend ongemakkelijk voelt door al die fanatiekelingen (zoals ik mij ook zou voelen), je gaat met haar mee kleding passen dat tot nog ongemakkelijkere situaties leidt (kleine, krappe hokjes en opdringerige verkoopsters), en je raakt een beetje gefrustreerd door al die goede bedoelingen van iedereen... maar ook van het soms koppige karakter van Isa zelf. Juist de relatie tussen haar en de mensen maar ook de strijd met zichzelf vond ik fijn om te lezen, zodat je kon zien dat echt niet alles zomaar koek-en-ei en zo gemakkelijk was, en dat ook andere mensen gevoelens hebben. Net als ieder ander heeft Isa ook dingen waar ze mee zit, slaat ze advies in de wind en neemt dat vervolgens toch weer terug, en leert ze zichzelf aan hoe ze stukje bij beetje zichzelf kan zijn.

Het was voor mij in ieder geval weer een hele nieuwe leeservaring, en ik heb gelachen om dit boek. Juist omdat er zoveel herkenbare dingen in zitten, denk ik ook. En toch die stiekeme hoop dat Isa en Ruben bij elkaar komen en ook bij elkaar blijven! Ja, ook ik ben gezwicht voor dit koppel. Binnenkort maar eens aan mijn zusje vragen of ze Zwaar Beproefd wilt klaarleggen wanneer ze die uit heeft, zodat ik zelf kan lezen hoe het verhaal verder gaat. En daarna is het verhaal nog niet af, want dan is Zwaar Verguld er ook nog!
Tot die tijd er gewoon maar vanuit gaan dat ze bij elkaar blijven. Al ben ik er al wel van overtuigd dat er iets in het vervolg gebeurt, want mijn zusje, die nu Zwaar Beproefd aan het herlezen is, begon gisteren al te zuchten: "Oh ja... dit stuk..." Haha! We zullen het zien.


Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 9789044322453

Geen opmerkingen:

Een reactie posten