Book Talk: Recensie - Siege and Storm, door Leigh Bardugo *SPOILERS*

*****

The Darkling cupped my cheek with his hand, and when he spoke, his voice was almost tender. 'This is just the beginning,' he whispered.
Alina thought she could run from her past and escape her destiny. She can't.

Mal hoped he'd done enough to protect the girl he loved. He hadn't.

The Darkling, more powerful than before, is hungry for revenge. He needs Alina.

Soon Alina must choose between her country, her power, and the man she loves - or risk losing everything to the oncoming storm.

Ja... Weer een review waar ik goed over na moest denken. Het verhaal gaat direct verder waar Shadow and Bone is gestopt, en het pakte mij direct weer. Omdat ik niet al te veel wil en kan verklappen, zal ik daarom proberen niet uitgebreid op het verhaal zelf in te gaan.

Het verhaal is anders dan zijn voorganger; de setting is nog steeds Ravka, maar het verhaal zelf ging een heel andere kant op dan ik in eerste instantie gedacht had. Het verhaal gaat over vluchten, opstaan voor je rechten, zelfontplooiing, maar ook over mythes die de bewoners van heel Ravka al hun hele leven in de ban houden. De een gelooft heilig in de verhalen die rond gaan, de ander wuift ze simpel weg als een kinderverhaaltje. Alina wordt onthaald als een ware heldin door het volk, het meisje dat de Fold kan doen verdwijnen met haar krachten. Zij groeit in haar krachten en is vastbesloten de Darkling terug te pakken voor wat hij haar en de bevolking heeft aangedaan. Dit is niet zo eenvoudig als het lijkt, en is het begin van een groot machtsspel tussen de diverse volkeren die Ravka bevolken.
De enkele nieuwe personages aan wie de lezer wordt voorgesteld zijn echt geweldig. Ik heb gelachen om de vechtlustige tweeling Tamar en Tolya, en hun leider Sturmhond. Sturmhond neemt geen blad voor de mond en dat zorgt voor aparte, leuke situaties die je even af lijken te leiden van waar het verhaal eigenlijk om draait. De groei (en verandering) van Alina. De relatie tussen haar en Mal. De relatie tussen haar en de Darkling. Sturmhond zelf. Wie is hij eigenlijk? Tja, daar kom je alleen achter als je het boek gaat lezen, en ik kan nu al zeggen dat ik hem graag toevoeg aan mijn lijst met favoriete personages!

Het verhaal gaat snel. Niet te snel, gelukkig, maar het is zo fijn geschreven dat ik het in een ruk heb uitgelezen. Ik heb ervan gesmuld. Ik heb ervan genoten. En ik heb er zelfs een nacht over gedroomd, toen ik tot de "latere uurtjes" had doorgelezen. Het verhaal zoog zich compleet vast in mijn gedachten en ik was niet weg te slaan bij het boek. Leigh Bardugo heeft een knap, spannend vervolg geschreven en ik kan niet wachten tot ik het slot van deze serie in mijn handen heb. Ik moet nu gewoon weten hoe het verdergaat.
Het boek bevat zoveel twists die de lezer op het verkeerde been proberen te zetten, maar dat maakt het juist een heerlijk boek. Ik dacht geregeld dat ik echt wist wat er zou gaan gebeuren... tot juist iets gebeurde waar ik nog niet eerder aan had gedacht. Ik houd van dit soort verhalen, het houdt je scherp! En het verrast.

Toen ik een foto wilde maken met het boek, heb ik eens wat anders geprobeerd dan anders. Ik wilde een foto maken van het boek, waaruit ook de sfeer van het verhaal blijkt. Ik denk dat ik dat met deze foto goed heb vastgelegd. Het donkere van de Darkling, het licht van Alina. Zelfs de Darkling zelf lijkt even te zijn verschenen als schaduw achter het boek... Zoals de achterflap ook zegt: "Darkness never dies." De Darkling ligt altijd op de loer.
Graag zou ik jullie allemaal dit boek in jullie handen willen drukken, samen met Shadow and Bone. Het zijn heerlijke wegdroom-boeken, vol actie, een vleugje humor, uiteenlopende personages een tikkeltje romantiek en mooi beschreven locaties.

Ook dit boek komt later deze zomer, net als Shadow and Bone, uit in het Nederlands, en wordt uitgebracht door BlossomBooks. Hopelijk komen er vele fans bij van deze boeken, zodat ik er nog meer over kan kletsen, haha!

Uitgeverij: Indigo
ISBN: 9781780621135