dinsdag 1 april 2014

Book Talk: Recensie - The Selection, door Kiera Cass

For thirty-five girls, the Selection is the chance of a lifetime.

The opportunity to escape the life laid out for them since birth. 
To be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. 
To live in a palace and compete for the heart of gorgeous Prince Maxon.
But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn't want. Living in a palace that is contantly threatened by violent rebel attacks.


Then America meets Prince Maxon. Gradually, she begins to realize that the life she's dreamed of may not compare to a future she never imagined.


Ze weet dat het eraan zit te komen, maar ze wilt er liever niet aan denken. "The Selection." America houdt zich liever bezig met haar familie, haar klusjes die zij doet voor geld en haar geheime liefdesleven met Aspen. Het verboden liefdesleven dat zij deelt met Aspen, want het blijft riskant om af te spreken. Het staat zo geschreven in de wet, het kan/mag gewoon niet en de straffen als je gepakt wordt zijn niet mis!
Als America door Aspen gevraagd, haast gedwongen wordt haar formulieren in te vullen voor de trekking van de namen van de grote strijd om het hart van de prins (of de kroon, zoals veel meiden denken), vult ze het met tegenzin in. Er is altijd die ene kans dat ze niet getrokken wordt, toch?
Tot haar naam wel valt, en zij richting het paleis verhuisd. Ach, misschien ligt ze er wel heel snel uit. Zo probeert ze het zich te bedenken. Hoewel Aspen haar hart heeft gebroken, vlak voor haar vertrek, wilt ze toch het liefste bij hem zijn. Tegelijkertijd merkt ze dat ze ook geniet van de rust zonder hem, zodat ze alles eens goed op een rijtje kan zetten voor zichzelf.
Tot ze Prince Maxon ontmoet, en hij niet die walgelijke, strakke, saaie persoon blijkt te zijn als zij altijd had gedacht. Een nieuwe strijd begint voor America, dit keer in haar hoofd.
Wie is de ware?

In eerste instantie dacht ik dat dit echt een überzwijmelboek was. Een echt meisjesboek, met zwijmelende personages, en klef gedoe. Die woorden nam ik heel snel terug toen ik dit boek uit had. Wat een leuk boek! Ja, er zitten zwijmelende personages in, en ja, het gaat weer om een meisje dat moet kiezen tussen twee jongens. Maar het hele verhaal om de Selection heen vond ik erg tof om te lezen. Ook werd ik nieuwsgierig gemaakt door de aanvallen van de rebellen: wie zijn deze rebellen en wat willen ze eigenlijk bereiken?

De vriendschap die ontstaat tussen America, een meisje die uit een Vijf-familie komt (de caste waarin ze leeft) en eigenlijk helemaal niet uit is op een nieuwe liefde maar juist op zoek is naar afleiding, en Prince Maxon, geboren in een Een-familie, een onzekere jongen, zeker op liefdesgebied en het gebied van meisjes in het algemeen, bloeit geleidelijk op. Het voelde het alsof ikzelf ook bevriend met ze raakte. Ik wilde mij mengen in hun gesprekken, ik wilde hen op hun zwakke punten aanspreken als een van hen iets doms deed in mijn ogen, en ik wilde fangirlen waar zij bij stonden, omdat ik voor hen allebei de juiste persoon voor hen wilde vinden. En ik vind hen gewoon een ontzettend leuk stel, juist omdat ze elkaar aanvullen.
Dan die geheime liefde van America: Aspen is een Zes; een caste lager als America en daardoor hebben zij met z'n twee eigenlijk geen kans van slagen in de ogen van de buitenwereld. Hij breekt het hart van zijn grote liefde vlak voor haar vertrek, maar heeft direct daarna spijt en zet alles op alles om haar terug te krijgen. Maar kan dit ook nu zij verblijft in dat grote paleis tijdens de Selection?
En America zelf: zij zou nu echt eens voor zichzelf moeten kiezen en haar eigen keuzes moeten gaan maken. En dit doet ze ook, tot op zekere  hoogte. Hoewel ik haar af en toe flink de waarheid wilde vertellen, snap ik ook wel weer waarom zij bepaalde keuzes maakte en daardoor is zij toch wel weer een van mijn boekenvriendinnen geworden. Ik hoop dat ze deze verandering die zij in dit boek in gang heeft gezet, voortzet in het vervolg!

Ik heb na het lezen van dit boek ook de novelle gelezen over Prince Maxon, en daardoor heb ik een nog beter beeld gekregen van deze mysterieuze, lieve, onzekere maar zeker ook af en toe strenge prins. Ik sta op het punt om te beginnen in The Elite, en hoewel ik een beetje vrees voor wat er gaat gebeuren (dit kan ook komen omdat ik over het algemeen vaak een tweede deel van een serie net wat minder vind dan het eerste deel), ben ik toch razend benieuwd met wie America uiteindelijk eindigt.
Het laatste deel, The One genaamd, komt in mei uit! Ook zijn de beide novelles uit deze serie van zowel The Prince als The Guard (over Aspen) uitgebracht in een bundel.


Uitgeverij: HarperTeen - HarperCollins Publishers
ISBN: 9780062203137

Geen opmerkingen:

Een reactie posten