zaterdag 22 februari 2014

Wisselen van genre is gezond

In mijn leven heb ik best al wat genres gelezen. Als kind kon ik al vrij vlot lezen en ik hield ervan moeilijkere boeken uit te kiezen in de bibliotheek. 
"Wanneer mag ik eens beginnen in een B-boek? Maar ik wil een C-boek meenemen!" Ik wilde mijn beeld van boeken verbreden, niet alleen maar kinderboeken blijven lezen, maar ook spannende thrillers bijvoorbeeld. Vervolgens af en toe een luchtig boek en dan weer terug naar een genre wat ik echt leuk vond.

Eigenlijk is mijn liefde voor het YA-genre er altijd al geweest, al werd het vroeger nooit zo bestempeld. Ik houd nog steeds het meeste van YA-verhalen, waarvan in de boeken die ik dan lees, 9 van de 10 keer een magisch tintje een van de rode draden in het verhaal is. 
Zelf vind ik die verhalen ook het leukste om te schrijven. Waarom?
Eerlijk gezegd zou ik niet precies weten waarom. De groei van de personages in dit soort verhalen vind ik mooi beschreven, hoe iemand een bepaalde ontwikkeling doormaakt omdat hij of zij dat moet, om te kunnen overleven in de wereld van de... volwassenen? Ik denk dat ik het het best zo kan omschrijven, haha! En de magie in het verhaal kan juist net dat ene tintje aan een personage geven dat nodig is voor een van de verhaallijnen. Ik zie magie vaak ook niet als echte magie, maar meer als een weerspiegeling van gevoelens. Elk gevoel heeft zijn eigen "gave", om het zo maar te zeggen, zo zie ik het. Zo gebruik ik het zelf ook. Maar daar schrijf ik later nog eens wat meer over.

Ik had het zelf wel fijn gevonden als er op mijn jongere leeftijd (moet je mij horen, met mijn 28 jaar, alsof ik al eeuwen rondloop hier!), ook boeken als Twilight of The Mortal Instruments hadden bestaan. Misschien bestonden ze toen ook wel hoor, en heb ik ze destijds nooit gevonden. En nu dan dus nog steeds niet. Ik las natuurlijk wel boeken door bijvoorbeeld Carry Slee, dat vind ik zelf dan wel weer in het genre passen!
Maar ik voel alsof ik mijn tijd nu aan het inhalen ben, wat YA-boeken betreft. Wat ik destijds gemist heb, lees ik nu. En nee, ik voel mij zeker niet te oud voor een goed YA-verhaal.
Maar desondanks mijn liefde voor YA wil ik toch wel eens afwisselen. Sommige verhalen lijken in bepaalde opzichten op elkaar (dystopia; de wereld is kapot; driehoeksverhouding; de jongere moet de wereld/mensheid redden, wilt zichzelf leren kennen), en dan houd ik wel van een beetje afwisseling.
Een goede thriller vind ik nog steeds fijn, al heb ik bij thrillers ook al gauw bij sommige schrijvers dat, als ik dan eenmaal een aantal boeken van hen achter elkaar heb gelezen bijvoorbeeld, ik de opbouw en de afwerking van zo'n boek door heb. Dat vind ik wel eens jammer, maar ondanks dat vind ik een thriller wel een verademing om eens tussendoor te lezen.
Of een chicklit, al mag ik dit nog niet eens zeggen, want op het gebied van chicklits ben ik een enorme "newbie". Ik heb er voor dit jaar wel een aantal staan om te lezen, en ik heb daar erg veel zin in! 
Het wisselen van genre verbreedt je smaak en inzicht in de verhalen die je anders altijd leest, en ik hoop ook dat dat bij mij in dit geval nog meer inspiratie zal brengen.

Wisselen van genre is gezond. Ik vind het zelf eerlijk gezegd een beetje saai als je continu dezelfde soort boeken leest, op den duur lijkt alles zo op elkaar! Ik probeer dan ook zo weinig mogelijk van dezelfde verhalen vlug achter elkaar te lezen, omdat de kans groot is dat ik na het lezen van het ene boek, wel kan beginnen in een volgend boek maar dan nog steeds rondzweef in het vorige boek. Als ik dan twee dezelfde verhalen achter elkaar lees, dan wil ik nog wel eens personages door elkaar halen (oeps). Ach, zolang ik maar kan blijven lezen, vind ik het prima! Maar het liefst wel met afwisseling.

Zo werkt het op het moment hier ook met schrijven. Ik ben weer aan het schrijven geslagen en dan niet aan een verhaal, maar aan twee tegelijk. De ene dag schrijf ik aan het ene verhaal, de andere dag aan het andere. Op dit moment voelt dat goed bij mij en ik ga er fijn mee door. En ik wissel dit keer ook zelf eens van genre! Eens zien of dat lukt :)

Lezen jullie graag dezelfde verhalen of wisselen jullie ook geregeld af?

6 opmerkingen:

  1. Ik heb momenteel vooral Fantasy in de kast staan, maar ook nog een aantal boeken uit andere genres ;) Het ligt er maar net waar ik zin in heb wat ik lees.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi blog weer Yvette. Ik kan me helemaal vinden in het YA verhaal. Ook ik voel me niet te oud voor een goed YA verhaal (en ik ben toch al 48). Ik wou dat dat soort verhalen er in mijn 'jeugd' waren geweest dan had ik ondanks mijn dyslexie meer gelezen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees heel veel verschillende genres. Tegenwoordig wel iets meer YA, maar ik lees ook heel graag romans en door mijn blog lees ik ook af en toe thrillers. Chicklits vind ik dan weer heerlijk wanneer het buiten warmer wordt en een kinderboek op z'n tijd is ook leuk. Ik kan dan ook niet zeggen wat mijn favoriete genre is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wissel ook graag af, heb ook dat ik snel nog in een verhaal zweef, en niet teveel de verhalen door elkaar wil halen. Soms vind ik het ook gewoon fijn om even uit dat verhaal getrokken te worden, zoals nu ben ik alle HP-boeken aan het herlezen. Dan lees ik 's avonds voor het slapen gaan graag even iets totaal anders, omdat ik anders best wel eng kan gaan dromen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke reacties! Bedankt, allemaal :)
    Ben wel heel blij dat er zoveel verschillende genres zijn, op die manier hoef ik mij nooit te vervelen, wat boeken lezen betreft! ;)

    BeantwoordenVerwijderen