woensdag 26 februari 2014

Boek vs verfilming

Het internet gonst, fangirls/boys (ja, ik geloof er in dat er ook fanboys zijn!) posten non-stop nieuwtjes over hun verwachtingen van trailers en films en delen de trailers af en aan. Niet zomaar trailers, nee, die van verfilmingen van hun favoriete boeken.
De ene horde joelt bij het zien van de allernieuwste trailer van hun favoriet, de andere horde schreeuwt dat de verfilming er niet uit ziet. De trailer is flut, de personages lijken in niets op de personages die men in hun hoofd heeft ontwikkeld tijdens het lezen en anderen vinden weer dat het een totaal ander verhaal lijkt. Een ware strijd barst los; fans worden boos op elkaar omdat ze elkaar niet begrijpen. De trailer was fantastisch/waardeloos! Hoe durven mensen zich fans te noemen als ze de film al geeneens willen zien? Hoe durven mensen hen aan te vallen terwijl het hen gaat om het verhaal in het boek dat zich ook gevormd heeft in hun hoofd en er heel anders uit ziet? 
Het clasht aan alle kanten. En wie hebben er nu eigenlijk gelijk?

Allebei!

Het is een kwestie van geluk hebben met de makers van de film, de betrokkenheid van de auteur bij de film en hoe het script in elkaar steekt. En niet te vergeten de acteurs natuurlijk.
En het is gewoon een kwestie van afwachten. Afwachten vind ik zelf link. Ik doe mijn best, echt waar, maar ik heb een aantal dompers meegemaakt en op een of andere manier ben ik anders naar boekverfilmingen gaan kijken. Sommigen zeggen wel eens: "Je moet de film zonder verwachtingen gaan zien, dan kan 'ie ook niet tegenvallen!" Helaas werkt dat dus niet zo bij mij. Als ik het boek al heb gelezen, dan zit het al op mijn manier in mijn hoofd. Dus daardoor heb ik toch al verwachtingen bij een verfilming van dat boek, ook al zou ik soms graag willen dat het niet zo was, om ook de film een kans te geven.
Het is zeker wel zo dat ik acteurs een kans geef. Je kunt moeilijk een levende look-a-like van een personage van de straat plukken en deze die ene rol laten spelen, want niet iedereen kan acteren. Het is en blijft moeilijk de fans van het boek blij te maken met een verfilming, want iedereen heeft een ander persoon in het hoofd. Geen een personage ziet er bij iedereen hetzelfde uit. Dat is het mooie van verbeelding. Vaak gaat het goed, soms gaat het minder goed. Maar ik wacht zelf sowieso altijd tot ik een trailer zie, voor ik een oordeel voor mijzelf vel. Misschien is dat niet in iedereens ogen eerlijk, maar ik vind een boekverfilming soms erg gevaarlijk. Het kan een boek in mijn beleving ook breken. Maar net als boeken zijn boekverfilmingen in mijn ogen ook een soort van kunst: je houdt ervan, of niet.
Van sommige boeken zie ik liever helemaal nooit een verfilming, eerlijk gezegd, omdat ik bang ben dat ze dat alleen maar kunnen verprutsen en dat zou mijn Bookiemonster-hart breken. Sorry/notsorry.

Ik ben zelf wel blij met de verfilming van de Harry Potter-boeken, ik kijk ze nog altijd met plezier maar ook de boeken zou ik zo uit de kast pakken om nog eens te lezen. Ook de films van Twilight heb ik al vaak gezien, de boeken ook vaak gelezen, en al vind ik dat de laatste 2 films in deze reeks de besten zijn, ik vind niet dat ze de andere boeken "verraden" hebben door er bepaalde dingen uit te knippen in het script. Het is en blijft een film en in een film kun je moeilijk alles uit een boek stoppen.
The Hunger Games vond ik ook goed, maar ik vond toch dat het iets te verzacht was, in vergelijking met het boek. Catching Fire vond ik vele malen beter verfilmd. Je zag ook hoe de acteurs waren gegroeid in hun rol. Ook het script vond ik beter bij het boek passen. En ik was zo blij dat ze het eind niet veranderd hadden!
Een script kan echt veel beslissen over een film. Je kunt nog zo'n grote fanbase hebben, maar daarmee hoeft een film niet direct een succes te worden. Terwijl lang niet al die "flops" echt slecht zijn.
Ik heb zelf bijvoorbeeld erg genoten van The Host, een verfilming naar het gelijknamige boek van Stephenie Meyer, bekend van... juist, Twilight. Ik vond dat de film goed paste naast het boek, waardoor het in mijn ogen een goede verfilming is, en ik kan er keer op keer van genieten, maar zo dacht niet iedereen erover.
The Mortal Instruments - City of Bones vond ik erg mooi verfilmd, ik vond dat het het gevoel van het boek in zich had, al was ik het niet altijd eens met de keuzes die ze hadden gemaakt. Hierbij heb ik het overigens niet over de acteurs, maar over hoe ze bepaalde scenes en ontwikkelingen hebben aangepakt. Toch vond ik het geen slechte verfilming, al was 'ie misschien wel lastiger te volgen voor de niet-lezers van het boek, omdat enkele termen niet duidelijk werden uitgelegd en omdat sommige personages een band leken te hebben, zonder enige aanleiding. Nee, daarvoor had je het boek moeten lezen, dan had je het wel gesnapt. Helaas werd dat ook niet zo'n groot succes in de bioscoop. (ik heb zelf meerdere niet-lezers over de film gesproken en dingen uitgelegd die ze niet begrepen, dus vandaar dat ik het zo heb opgevat ;) ) 

Een boekverfilming waarover ik eerlijk gezegd bijvoorbeeld niet zo te spreken ben, is die van Beautiful Creatures. Het boek vond ik traag in het begin, pas na de helft zat de echte spanning er in maar toen las ik het wel in een keer door. En werd ik geprikkeld voor het volgende deel. Dit gevoel had ik totaal niet bij de verfilming. Ik had het idee dat ik naar een ander verhaal zat te kijken. Onder andere door deze verfilming ben ik wel anders naar boekverfilmingen gaan kijken, ik wacht eerst een of twee trailers af, voor ik beslis of ik de film ga kijken, ja of nee. En dan Eragon natuurlijk... de film was leuk, daar niet van, maar heel anders dan hoe ik de hele wereld van het boek in mijn hoofd had.

Enkele boekverfilmingen waar ik zelf met smart op zit te wachten zijn die van The Book Thief, Divergent en The Fault in our Stars. De trailers vond ik ontzettend mooi gemaakt, ik kreeg direct weer het gevoel dat ik ook kreeg tijdens het lezen van de boeken. The Maze Runner en Mockingjay part 1 hebben nog geen trailers uit, maar ik heb er wel hoge verwachtingen van. Ik ben benieuwd!

Gelukkig hebben we vele boekverfilmingen en is het maar goed dat iedereen een andere mening heeft, anders was het ook wel erg saai! Ik ben wel blij dat er steeds mensen blijven werken aan boekverfilmingen, omdat het wel mensen aantrekt. Al kun je een boekverfilming ook breken bij bepaalde mensen door de film niet een eigen "naam" te geven - natuurlijk is de titel vaak hetzelfde als het boek, ik bedoel meer de algemene naam op zich-, maar in plaats daarvan het direct de nieuwe "Twilight/Harry Potter/Hunger Games" te noemen. Hier heb ik zelf best een hekel aan, nu weet ik dat dit enorme kaskrakers waren, maar toch. Elke verfilming is een verfilming op zich en mag ook best zijn eigen reclame krijgen in plaats van direct een naamplaatje opgeplakt te krijgen.

Maar feit blijft: het is en blijft een kwestie van smaak, de films zullen hun vaste hordes fans toch wel trekken, en het zal ook de boeken goed doen! En dat is mooi :) Hoe meer Bookiemonsters, hoe meer vreugd!


Hebben jullie boekverfilmingen in het verschiet waar jullie naar uitkijken, of zijn jullie ook wel eens bedrogen uitgekomen tijdens/na het kijken van een verfilming van een favoriet boek?

2 opmerkingen:

  1. Ik kijk zelf niet graag naar een boekverfilming. De boeken vind ik toch vaak leuker. Ik vond de verfilming van 'Haar naam was Sarah' zelf wel heel mooi gedaan. Mijn ergste ervaring vond ik zelf 'I am numver four' - die heb ik na een half uur uit gezet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I am number Four was ik al helemaal vergeten, Roxanne! :O niet dat ik het boek heel erg super vond (als een van de weinigen geloof ik), maar de film was echt niet wat ik ervan had verwacht! Vooral toen het verhaal een geheel andere wending nam dan in het boek, toen had ik echt zoiets van: huh... maar.. het ging toch... WAT? hahaha!

      Verwijderen