dinsdag 21 januari 2014

Toffe feedback en mijn toekomstplannen

Als klein Bookiemonster-meisje had ik mijn antwoord al snel klaar als mensen vroegen wat ik later wilde worden:
"Ik wil schrijfster worden."
"Wat voor boeken zou je graag willen schrijven dan?"
"Kinderboeken, want die vind ik het leukst!"
Ik schreef het in vriendenboekjes, vertelde het aan iedereen die het wilde weten, al had ik het al meer dan eens gezegd.
Dat kleine meisje zit nog steeds in mij. Ik wil nog steeds schrijfster worden. Leeftijdscategorie is nog niet geheel bepaald maar het zal wel richting de jongeren gaan denk ik. Young Adults. Iets daarbij in de buurt.

Daarom heb ik, na een jarenlange schrijfpauze, een schrijfcursus gevolgd om te zien wat ik in mijn mars had, en heb. Ik heb vervolgens meegedaan aan een schrijfwedstrijd van young-adults.nl waarbij ik een dystopia-verhaal heb ingestuurd.
Deze week kreeg ik mijn feedback terug, en ik ben er waanzinnig blij mee!
Alle punten waar ik zelf al over twijfelde, waar ik zelf nog niet zeker over was, werden opgenoemd en ik weet nu precies waar ik nog aan moet werken om mijn verhaal nog geloofwaardiger te maken.
Het plot is er al, en het plot werd goed ontvangen! Dus dat is al een begin. Dat geeft mij ook het vertrouwen dat er daadwerkelijk iets in het verhaal zit en waardoor ik er zeker verder mee wil.
Dit jaar wil ik, als het lukt, dit verhaal gaan herschrijven en gaan uitbreiden.
Ik had het voor mijn gevoel tekort gedaan, ik had niet alle lijnen te pakken gekregen die ik wilde pakken en dat kwam ook naar voren in de feedback. Sommige dingen waren inderdaad vaag; ik vergeet nog wel eens dat alles wat ik in mijn hoofd zie, een ander niet kan zien. Ook een verbeterpuntje dus, maar dat komt goed.
Ook wil ik mij meer gaan verdiepen in mijn personages. Wat ik bij mijn NaNoWriMo-project wel heb gedaan, had ik dus niet gedaan bij mijn dystopia-project; ik had geen personage-lijstjes gemaakt. Ik had de personages wel in mijn hoofd zitten, maar omdat ik ze niet zo goed kende als de personages uit mijn NaNo-project, miste er toch het een en ander. En dat is jammer.
Ik wil alles uit het verhaal gaan halen wat er in zit, want ik geloof er in dat het een goed verhaal kan worden. Ik heb zin in de herschrijfperiode!

Toch zal die herschrijfperiode nog even moeten wachten. Omdat ik nu ook nog bezig ben met denken aan/plotten van mijn NaNo-project, vind ik het lastig om mij ook in het andere verhaal te verdiepen. Beide verhalen hebben mijn volle aandacht en enthousiasme nodig. In het verleden heb ik zeker wel geprobeerd om met twee verhalen tegelijkertijd bezig te zijn, maar dat werkt niet voor mij.
Dus eerst het een afmaken, daarna het ander. Het is moeilijk, maar het kan niet anders. Ja, natuurlijk kan ik alsnog een poging wagen om met twee verhalen bezig te gaan, maar dat voelt gewoon niet goed. Ik ben bang dat ik daardoor dingen vergeet, sneller details over het hoofd zie en mijn personages in de steek laat. Het is echt een gevoelskwestie.
Misschien is het wel gewoon mijn manier van schrijven en daar moet ik zelf mee dealen ;)

Mijn hoofd loopt over van diverse plannen, allemaal toekomstplannen.
En weet je? Ik ben dol op al die plannen!
Nu nog uitvoeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten