vrijdag 31 januari 2014

Book Talk: Recensie - ACID, door Emma Pass



They stole her life. Now she wants it back.


ACID - the most brutal police force in history.
They rule with an iron fist.
They see everything. They know everything.
They locked me away for life.

My crime?
They say I murdered my parents.
I was fifteen years old.

My name is Jenna Strong.



Jenna Strong, de heldin van het verhaal, zit al 2 jaar opgesloten wegens de moord op haar ouders. Ze is de enige vrouwelijke gevangene, maar door zichzelf te trainen weet ze haar "mannetje" wel te staan. Dat is maar goed ook, want het is een van de strengst bewaakte gevangenissen en er lopen zat rare figuren rond.
Als ze tijdens haar dagelijkse werkzaamheden plotseling ziek wordt, volgt er een snelle tocht richting de arts, maar ook richting een plek die ze niet had verwacht. Het dak van de gevangenis.
Hier begint haar nieuwe leven, haar leven als vluchteling. Tijdens haar nieuwe leven komt ze tot de ontdekking wie en wat ACID eigenlijk is en hunkert ze al meer naar wraak.
Het wordt een tocht vol nieuwe gezichten, mensen die ze denkt te kunnen vertrouwen en mensen die ze totaal niet vertrouwt. Een zware zoektocht naar de waarheid.

ACID is een dystopia, die zich afspeelt in Londen. Alleen hierom leek het mij al een leuk boek. Ik begin dystopia steeds meer in mijn hart te koesteren en ik was ook heel blij dat ik destijds in Amsterdam dit boek vond. Het stond al een tijdje op mijn lijstje, doordat het door enkele twitteraars al eens was genoemd als aanrader.

Vanaf het begin zit je direct in de actie. Je leeft gelijk in het hoofd van Jenna, je ruikt nog net niet hoe de gevangenis eraan toe is, je voelt nog net niet die vieze handen van de gevangenen op je huid. Af en toe hield ik echt mijn adem in tijdens het lezen!
Ik vond het een echte page-turner. Ik wilde weten hoe het verder ging. Wie en wat ACID precies voor iets was en wat ze precies te maken hebben met het leven van Jenna.
Hoe zou ik zelf omgaan met een gedaanteverwisseling, puur om mijn eigen leven te redden? Die vraag schoot regelmatig door mijn hoofd. Zou ik het kunnen? Zou ik het doen? Het veranderen van je uiterlijk, het drastisch veranderen, zodat niemand je op het eerste gezicht kan herkennen. Zou ik dan aan mijzelf gaan twijfelen, zou ik mijzelf kwijtraken of zou ik precies die persoon blijven die ik altijd al was?
Hier krijgt Jenna mee te maken, en haar leven wordt daarmee toch iets ingewikkelder. Ze moet altijd op haar hoede zijn, voor het geval er een ACID-controle komt, want ze komt niet door elke controle heen.
Gaandeweg leer je Jenna steeds beter kennen, en ontrafel je samen met haar de situatie waarin ze verkeert. Voor Max, de jongen die onverwacht het pad van Jenna kruist, had ik direct al een zwak. Max is de zoon van een van de ACID-mensen en wordt ook door ACID gezocht. Waarom weet hij zelf niet. Nog een persoon dus, die zijn leven niet zeker is en zeker niet opgesloten wilt worden in de spraakmakende gevangenissen van ACID.
Samen komen ze terecht bij een groep jongeren in een oude, vervallen bibliotheek. Ze leren elkaar beter kennen, en gaan samen op onderzoek uit waarom die groep jongeren zich hier in de bibliotheek heeft verschanst. Als ze achter de harde waarheid komen, willen ze vluchten maar dan zijn ze al te laat.
Verder zal ik niks verklappen... gewoon lezen! Dat is mijn advies ;)

Ik vind het verhaal een goed beeld van een van die verhaallijnen die wel eens door mijn hoofd spoken, wat betreft de toekomst. Emma Pass heeft de wereld goed geschetst, het komt echt 'echt' over. De chaos is voelbaar tijdens het lezen.
Ik ben benieuwd naar haar verdere werk, want dit spannende debuut vraagt zeker om meer!


Uitgeverij: Corgi Books
ISBN: 9780552566148

1 opmerking:

  1. Klinkt als een heel tof boek! Ik heb hem meteen toegevoegd op mijn goodreads-lijst! :)

    BeantwoordenVerwijderen